PROGETTO ERASMUS+ KA2 – S.P.A.R.E. – Call 2016
Il Progetto Erasmus+ KA2 denominato S.P.A.R.E., vinto con una votazione di 100/100 con altre 7 scuole europee, prevede un percorso di formazione e sperimentazione per i docenti sulla tecnica dell’osservazione tra pari cosiddetta “teachers observing teachers” e un percorso di formazione e sperimentazione per gli studenti sulla tecnica del “We debate” che sviluppa capacità di argomentazione su una tesi.
Il progetto durerà due anni e permetterà ai partecipanti (insegnanti e studenti) di formarsi con i partecipanti di altre scuole europee ( due istituti spagnoli, due scuole turche, una scuola croata, una scuola cipriota e una scuola italiana) su tecniche di osservazione tra pari che migliori le proprie abilità e competenze di insegnamento ma anche, per gli studenti, la capacità di sostenere ed argomentare delle tesi su argomenti determinati con le tecniche del “we debate”, in lingua inglese. Gli insegnanti ed gli studenti parteciperanno a differenti Meeting Internazionali per confrontarsi con i loro pari.
In questi giorni si è appena concluso un Training Course Internazionale sul “We Debate”, tenutosi nella nostra Scuola, con la presenza di esperti, a cui hanno partecipato 40 docenti provenienti dagli Stati partecipanti (Spagna, Croazia, Italia, Turchia e Cipro).
For our foreign friends …
Erasmus+ project KA2 dubbed “ S.P.A.R.E.” , for which, together with other seven European schools, we got the highest score of 100/100, involves paths of training and experimentation both for teachers and students. Teachers will be trained in the method of the peer observation ( “ teachers observing teachers”) while students will be trained in the method of the debate which develops abilities of supporting and reasoning opinions and ideas.
Over the next two years ,teachers and students of our school, together with the participants of two….. Spanish schools, two Turkish primary schools, one Croatian high secondary school, one Cypriot high secondary school and an Italian Liceo, will be trained in methods of peer observation which will improve teaching abilities and competences for teachers, the capability to support and reason different topics for students. Both teachers and students will experiment the method of the debate in a foreign language and will take part in different international meetings in order to compare with peers of other countries.
In the last few weeks, from the 6th to the 10th of February, an International Training Course named “ We debate” took place in the main building of our school. Experts from the Regional School Office of Milan ( Mrs Martini Paola and Mr Attilio Galimberti)and from the school “ Mosè Bianchi” of Monza ( Mr Francesco Danzè and Mr Marco Costigliolo) lectured 40 participants coming from different countries on Clil and the method of the debate.